Opettajan työ ammatillisessa koulutuksessa

Standard

Ammatillisen opettajan työtä ohjaavat lukuisat normit, määräykset ja ohjeistukset sekä eri rahoituslähteiden säännöt ja arviointikriteerit. Itse olen tehnyt 20 vuoden työuran pääasiassa opetushenkilöstön täydennyskoulutusten parissa, ja tottunut siihen, että ensin koulutushanke “myydään” rahoituslähteelle (esim. OPH): luetaan tarkasti, mitä painotetaan ja millä perusteella arvioidaan hakemuksia. – Jos ja kun rahoitus on saatu, koulutus myydään uudestaan kunnalle, kaupungille tai koululle, erilaisella “kielellä”.

Itselleni näissä opinnoissa tärkeintä antia oli palautella mieleen lainsäädäntöä ja asetuksia, jotka ohjaavat ammatillista opetusta, ja jälleen kerran huomata esim. hallituksen kärkihankkeiden ja oppilaitosten todellisuuden välillä oleva kuilu: Hankkeet kuulostavat hyvinkin järkeviltä ja tavoittelemisen arvoisilta, mutta arki oppilaitoksissa on usein tiukkaakin tiukempaa, ja resursseja uusien hankkeiden totetuttamiseen ei ole tarpeeksi. On leikattu ensin resursseja reippaasti ja sitten annetaan pieni rahoitus kärkihankkeen edistämiseksi. Keskustelin erään turhautuneen opettajan kanssa muutama päivä sitten, hän kommentoi melko kipakasti “digiloikkaa”… 😉

Toisaalta minulla on tuoreessa muistissa Tansanian Arushan opettajien koulutusrupeama ja vierailut monissa perusasteen- ja ammatillisissa oppilaitoksissa. Kokemaani nähden meillä on paljon resursseja kehittää opetusta!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s