Oppimisympäristöjen moninaisuus

Standard

Oli yllättävän hyvä palautella mieleen oppimisympäristöjen erilaisia määritelmiä ja muistaa käsitteen laajuus ja oppimisympäristöjen moninaisuus. Oppimista tapahtuu koko ajan ja joka puolella, välillä tavoitteellisesti ja organisoidusti, välillä ihan vahingossa ja pyytämättä!

Olen viimeisen parinkymmenen vuoden ajan käyttänyt yli kahtakymmentä eri verkko-oppimisympäristöä ja nähnyt niiden kehityksen hyvinkin hankalista ja “kotikutoisista” ratkaisuista aidosti oppimista tukeviin ja käyttöliittymältään selkeisiin alustoihin. Moodle ja Fronter ovat laajalti opiskelu- ja koulumaailman käytössä ja soveltuvat kohtuullisen hyvin pitkäjänteiseen työhön. Myös sosiaalisen median suositut palvelut sopivat hyvin oppimisen tueksi. Erilaiset yhteisöllisen kirjoittamisen välineet, keskusteluryhmät, pelit, käsitekarttaohjelmat ja “ilmoitustaulu”-tyyppiset ratkaisut tuovat vaihtelua ja virkistystä verkko-oppimiseen. Opiskelijat jakavat onnistumisiaan mielellään verkossa. – Ja miksi ei välillä hauskoja kömmähdyksiäkin?

Ammatillisessa oppimisessa on käytössä  myös erilaisia simulaatiosovelluksia, pääsin viime keväänä tutustumaan koulutuskeikan yhteydessä mm. rekka-auton ohjaamo -simulaattoriin, joka teki minuun vaikutuksen! Myös sosiaali- ja terveysalalla on erinomaisesti toimivia ja hyvinkin autenttisia hoitoalaan liittyviä oppimisympäristöjä. Päästään hyvinkin lähelle autenttista tilannetta, ja aitoon työssäoppimiseen siirtyminen on turvallisempaa.

Tämän opintojakson tavoitteena oli, että me osaamme valita opetukseen tarkoituksenmukaisimmat oppimisympäristöt ja aineistot sekä hyödynnämme teknologian mahdollisuuksia, noudattaen tietosuojaan ja tekijänoikeuksiin liittyviä normeja ja periaatteita. Nämä asiat olivat minulla jo aika hyvin “hallussa” työni kautta, mutta totean jälleen, että aina oppii jotakin uutta. Nyt opin (muistin?) yhteisen dokumentin kirjoittamisesta mm. sen, että kannattaa sopia  tuotoksen formaatista ja lähdeviittausten muodosta tarkkaan jo heti aluksi. Näin loppufiilaus on paljon helpompaa! Olen myös näin marraskuun pimeänä ja sateisena aamuna hyvin kiitollinen tästä verkko-opiskelun mahdollisuudesta: ei tarvitse matkustella kukonlaulun aikaan junalla Hämeenlinnaan, vaan voi osallistua opintopiirin Skype-kokoukseen tai opintoryhmän verkkoluennolle ihan kotisohvalta! 🙂

 

Advertisements

One thought on “Oppimisympäristöjen moninaisuus

  1. Oppimisympäristön osalta verkko-opinnot mahdollistavat erityisen hyvin niin sanotun Personal Learning Environmentin (PLE) rakentamisen. Siinä siis erilaisten teknisten apuvälineiden kautta muodostetaan kanavia, joita kautta oppimiskokemukset koetaan.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s