Erityisopetusta Arushassa

Standard

Opetusharjoitteluni Arushassa alkoi kahden päivän seminaarilla Makumirassa Tumainin yliopistossa, jossa on meneillään PITA-projekti, joka edistää toisen asteen erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden oppimista ja tukea. – Tavoitteet ja teemat ovat osittain samoja, kuin “Arusha, kuule!” -hankkeessamme, ala-asteella, kuurojen yksikössä. Olin mukana sekä osanottajana että työpajaohjaajana matematiikan työpajoissa. Niissä perehdyttiin oppijaa aktivoiviin, toiminnallisiin menetelmiin matematiikan opiskelussa. Liikuttiin, leikittiin, ratkottiin ryhmissä ongelmia, pelattiin oppimispelejä… hauskaa ja äänekästä! Toisen asteen matematiikan opettajat, jotka opettavat erilaisista oppimisvaikeuksista kärsiviä opiskelijoita, olivat innoissaan!

Vastaavia menetelmiä edisti täällä Meru Primaryssa viikon verran myös Maarit Rossi, Suomessa ja maailmalla mainetta niittänyt matematiikan opettaja, joka on tehnyt loistavaa työtä matematiikan opetuksessa ja julkaissut myös Paths to math -nettimateriaalin, joka on todella tutustumisen arvoinen.

Makumiran seminaari oli korkeatasoinen, luennot ja työpajat olivat “ajan hermolla”, aiheina mm. inkluusio, eriyttäminen ja erilaiset oppimisvaikeudet. Lisäksi professorit ottivat tiukasti kantaa täällä Tansaniassa vielä valitettavan yleiseen ruumiilliseen kuritukseen: se ei edistä oppimista, voi jopa johtaa syrjäytymiseen ja koulun keskeyttämiseen. Uskon, että näillä puheenvuoroilla, keskusteluilla ja PITA-projektin seuraavilla implementointitehtävillä on vaikutusta kurittamisen vähenemiseen. – Täällä Meru Primaryn kuurojen yksikössä en kertaakaan ole nähnyt ruumiillista kurittamista ja olen siitä hyvin ylpeä ja onnellinen!

Makumiran seminaari tuki hyvin juuri alkanutta opiskeluani HAMKin opettajan pedagogisissa opinnoissa. Sain hyvin oppimisvaikeuksien englanninkieliset käsitteet haltuun ja seuraavaksi haastattelen yhtä erityisopettajaa opiskeluuni liittyen. Pyrin selvittämään, minkälaisia käytäntöjä täällä Meru Primaryssa on monialaiseen tai moniammatilliseen yhteistyöhön erityisopetuksessa. Haasteet ovat täällä isompia ja resurssit vähäisempiä, mutta hyvää työtä tehdään sekä täällä että kotimaassa!

Nyt istun täällä “ICT-Wizardien” huoneessa kirjoittelemassa, äsken pidimme Matias Hynysen kanssa kuurojen yksikön 5.- ja 6. -luokkalaisille ja opettajille blogiopetusta, he osallistuvat My School -“maailman blogiin”, jonne voi kirjoittaa “mistä koulusta tahansa, millä kielellä tahansa” – ainakin melkein! Laitan linkin blogiin, kun se on julkaistu.

 

Advertisements

One thought on “Erityisopetusta Arushassa

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s