Digiloikkaa vai katkokävelyä?

Standard

Opetukselta ja koulutukselta vaaditaan digiloikkaa. Parinkymmenen vuoden perspektiivillä ja digiteknologian opetuskäyttöä tutkineena ja kouluttaneena voin sanoa, että loikkaan vaaditaan nyt innostavaa johtamista, tukea ja asennetta. Toiset kun ovat jo pari vuosikymmentä reippaasti loikkineet ja välillä rauhallisemmin astelleet todella pitkälle, toisten vielä jurnuttaessa lähes lähtökuopissa.

Useat koulut ja kunnat lähtivät pari vuosikymmentä sitten raskaalle, mutta antoisalle kokeilujen ja kehittämisen  “pioneeritielle”, toiset jäivät vielä skeptisesti empimään ja purnaamaan. – Ja empivät yhä. Edes vuoden päästä alkavat sähköiset ylioppilaskirjoitukset eivät avaa kaikkien silmiä välttämättömälle muutokselle. On uskomatonta, miten suuria eroja koulujen ja oppilaitosten digiteknologian käytössä oppimisen tukena on! Onko “pullonkaulana” yhä se opettajan perinteinen, itsenäinen rooli tiedon jakajana? Kyse ei voi olla pelkästään resurssipulasta, koska loistavia edelläkävijäkouluja ja hyviä esimerkkejä löytyy ns. “köyhemmistä kunnista” vaikka kuinka paljon. Opettajat, lyöttäytykää yhteen, yhdessä loikkiminen on paljon antoisampaa! Yksin ei tässä myllerryksessä jaksa! 🙂

Advertisements

3 thoughts on “Digiloikkaa vai katkokävelyä?

  1. Marianna

    Tässä on mitä enimmässä määrin kyse johtamisesta. Tämän ovat minua viisaammatkin todenneet. Kun hommaa ei johda kukaan, menee touhu monen osalta ryömimiseksi vaikka halua loikkimiseen olisikin.

    Like

    • aikorhon

      Kyllä! Yrityspuolelta ja koulumaailmasta löytyy napakoita, hyvin johdettuja digiloikkia. Yhdessä on käsi kädessä loikattu, toki hiukan purnaten ja kritisoiden. Näistä mallia!

      Like

  2. Leena Peuhu

    Kyllä on nyt Aeno todennut justiinsa oikein ja julkisesti missä villakoiran ydin piilee. Toimin muutoskonsulttina yritysten tietojärjestelmäkäyttöönotoissa, eli helpotan itse käyttöönottovaiheen hässäkkää ja autan edistämään haluttujen hyötyjen varhaisempaa saavuttamista.

    Toimintani perustuu tiedon tuottamiseen. Filosofiani on, että suomalainen tekee kyllä kun tietää mitä ja miksi pitää tehdä. Perusteluiden pitää perustua isompiin, johdon asettamiin linjoihin. Eli siis: Kun Mikko tai Maija tietää yksityiskohtaisesti mitä omaan toimintaan pitää lisätä (= kirjaan jokaisen varastosta ottamani komponentin välittömästi tietojärjestelmään) tai jättää pois (= en enää jemmaa varastostaottoja omaan muistivihkooni viikon mittaan viedäkseni ne kerralla perjantaina järjestelmään) ja tietää mihin se vaikuttaa (= varastosaldot järjestelmässä näkyvät oikein ja ostaja osaa ostaa oikea-aikaisesti lisää tarvittavia komponentteja eikä tarvitse ostaa varmuuden vuoksi liikaa komponentteja kun varastosaldoihin ei voi luottaa), niin homma käy ja kukkuu

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s